Foto: Martin Minces, Free Images
Foto: Martin Minces, Free Images

Styr hotellopplevelsen med mobilen

Ny teknologi påvirker alle bransjer. Vi får dingser og apper til nesten alt. Henger hotellbransjen med?

Published   Updated

Teksten ble først publisert i Refleks sommer/2015.

Mange av oss har vel opplevd å lete etter stikkontakter under senga eller bak TVen på hotellrommet. Og etterpå finne ut at det trådløse nettet ikke fungerer på rommet, men bare i resepsjonsområdet. Dagens hotellkunde krever noe helt annet enn tidligere. Vi er konstant online. Med på rommet har vi mobilen, nettbrett eller en bærbar datamaskin. Klarer hotellet å tliby et produkt som oppleves som brukervennlig og tilgjengelig for en kunde som alltid er pålogget? Hittil er det ikke mange hoteller som legger til rette for at gjester bringer sine egne enheter. Men bransjeeksperter mener at det er her fremtiden for hotellene ligger. De må tilby innhold direkte til folks mobiltelefon.



Mobilen åpner hotelldøra

Noen er alltid tidlig ute. Den nye svenske hotellkjeden HTL har allerede tatt i bruk teknologi med mobilnøkkel, som en av de første i verden. Kjeden har to hoteller i Oslo, og vant «Digital Prize of the Year» på Grand Travel Awards i 2015.
 Nøkkelløsningen har vært planlagt og testet i over ti år, og fungerer ved at gjesten laster ned hotellets app, og etter betaling får en kode til sin telefon som åpner døren. I appen sjekker du inn, betaler og kommuniserer med hotellets ansatte.



Hilton først i USA

Flere hotellkjeder i USA har også utviklet egne apper som gjesten laster ned, blant annet Hilton-kjeden. Deres avanserte system lar kundene få mobilnøkkel, booke rom og automatisk sjekke inn når de befinner seg i nærheten av hotellet. 
I tillegg velger gjesten nøyaktig hvilket rom de ønsker å bo på, via en detaljert oversikt med bilder, omtrent som man velger sete på flyreiser. Også room service eller andre ting du ønsker på rommet bestilles i appen på vei til hotellet. Her kan du også legge inn tilbakemeldinger og motta spørreskjema i etterkant.



Selvhjelpsteknologi

Disse nye mulighetene for hotellgjesten er eksempler på såkalt selvhjelpsteknologi. Folk vil styre opplevelsene selv, også på hotell. Via mobilen. Eksperter mener vi er bare i startfasen. Og at de hotellene som best klarer å tilpasse seg gjestenes nye teknologibehov blir vinnerne.

Cecile anbefaler

Crazy Heliumbooth

Synes du det er gøy å se og høre deg selv med forvrengt stemme, stort hode eller med gigantiske øyne? Denne gratisappen lar deg lage morsomme videoer av deg selv med alt dette. Humor for de minste iallefall, blant dem er denne en hit!

Be My Eyes

Bli frivillig og hjelp blinde over hele verden. Den blinde tar bilde av problemet han vil du skal løse. Det kan være en ukjent gjenstand eller et sted, og legger det ut i appen. De frivillige får sms, og skriver inn hva de ser på bildet. Genialt!

Trackdot

Har du opplevd at kofferten din blir borte under flyreiser? Med denne dingsen liggende i kofferten kan du finne ut hvor den befinner seg. Når flyet lander kobler den seg til det lokale mobilnettet og sender en SMS eller epost til deg med informasjon om hvor den befinner seg