Oddbjørn Pladsen synes Atlanterhavsveien er det vakreste veiprosjektet han har vært med på. Foto: Kaja Skatvedt Robak
Oddbjørn Pladsen synes Atlanterhavsveien er det vakreste veiprosjektet han har vært med på. Foto: Kaja Skatvedt Robak

Ingeniøren bak James Bond-veien

Oddbjørn Pladsen har vært prosjektleder for mange store veiprosjekter. Men ingen prosjekter slår oppmerksomheten rundt Atlanterhavsveien. Nå blir den med i den neste filmen om agent 007.

Publisert   Sist oppdatert

Onsdag morgen dukket den første sportsbilen opp på den vakre veistrekningen, skrev VG.

En Bond-film gir jo veien en ny dimensjon og gjør den enda mer kjent.

Oddbjørn Pladsen

Bilen var den klassiske James Bond-bilen Aston Martin. Et oransje filmhelikopter kjørt et par prøveturer svært tett på broen, opplyser VG.

Atlanterhavsveien er en av lokasjonene i innspillingen av den 25 Bond filmen.

Hjemme i Molde sitter Oddbjørn Pladsen, ingeniøren ledet byggingen av den etter hvert svært så berømte veien.

– En Bond-film gir jo veien en ny dimensjon og gjør den enda mer kjent, sier Pladsen til Ingeniørenes stemme når vi kontakter ham torsdag.

For at agent 007 skulle komme til Møre og Romsdal var ikke kjent da vi først intervjuet ham om veiprosjektet han aldri glemmer.

Oddbjørn Pladsen var på tur med Ingeniørenes stemme langs Atlanterhavsveien, før det ble kjent at agent 007 skulle komme.
Oddbjørn Pladsen var på tur med Ingeniørenes stemme langs Atlanterhavsveien, før det ble kjent at agent 007 skulle komme.

12 orkaner under byggingen

– Det er ikke det byggtekniske som gjør denne veien spesiell, selv om det å bygge sånn rett ut i sjøen fra holme til holme gir noen store utfordringer. Den spesiell er at den er så vakker, så tett på naturen, sier Pladsen.

Oddbjørn Pladsen

• Bor i Molde, er gift og har to voksne barn.

• Tok eksamen ved Ingeniørhøgskolen i Ålesund i 1969.

• Var ansatt i Statens vegvesen i 45 år, som prosjektleder, anleggsleder og planlegger.

• I 2015 gikk han av med pensjon.

o add text

Han jobbet i Statens Vegvesen i hele sitt yrkesaktive liv og er i dag pensjonist. Gjennom syn karriere har han ledet mange veiprosjekter. Likevel, på hjelmen som han fikk i avsjedsgave fra kollegaene, er det et stort bilde av Atlanterhavsveien.

– Jeg har ledet mange prosjekter som har vært mer teknisk utfordrende, men det er ikke noe annet prosjekt som har fått så mye oppmerksomhet, sier Pladsen og blar i fotoalbumet.

Oddbjørn har et eget fotoalbum fra byggingen av Atlanterhavsveien. Foto: Kaja S. Robak
Oddbjørn har et eget fotoalbum fra byggingen av Atlanterhavsveien. Foto: Kaja S. Robak

12 orkaner og folkevandring

Atlanterhavsveien er en nasjonal turistvei mellom Molde og Kristiansund i Møre og Romsdal. Anlegget består blant annet av åtte bruer på til sammen 891 meter og går over en hel del holmer og skjær.

Atlatnerhavsveien

• En nasjonal turistvei mellom Molde og Kristiansund i Møre og Romsdal.

• Anlegget består blant annet av åtte bruer på til sammen 891 meter og går over en hel del holmer og skjær.

• Veien kostet 122 millioner kroner og var delvis bompengefinansiert.

• Veien ble åpnet i 1989 og ble i 2005 kåret til århundrets norske byggverk.

• Flere internasjonale medier har ført den opp på listen over verdens vakreste veier, blant annet CNN og The Guardian.

Statens Vegvesen tok over som byggherre for Atlanterhavsveien i 1986 og veien ble åpnet tre år senere. Allerede fra starten var det enorm interesse for veien, husker Pladsen.

– Når vi nådde en ny holme og gikk hjem på fredag var den nye øya full av stier mandagen etterpå etter nysgjerrige folk som hadde vært ute og sett. Vi hadde kjettinger og sperringer, men folk lot seg vist ikke hindre, forteller Pladsen.

En av arbeiderne ble heist i en kurv ned på et svaberg. Han måtte kravle seg fast for ikke å bli vaska av og på sjøen og hadde med seg en borhammer for å kunne bore ned en bolt.

Oddbjørn Pladsen

Å bygge vei fra holme til holme, med Atlanterhavets krefter tett på kroppen var en stor opplevelse, men også utfordrende.

– Jeg husker en episode der en av arbeiderne ble heist i en kurv ned på et svaberg. Han måtte kravle seg fast for ikke å bli vaska av og på sjøen og hadde med seg en borhammer for å kunne bore ned en bolt, sier Pladsen.

Han understreker at det selvfølgelig var sikring og at arbeidet aldri var farlig, selv om det kunne føles nokså spektakulært når været sto på som verst.

Hele 12 orkaner opplevde de under byggeperioden.

– Det hendte dumperen var full av saltvann etter å ha tømt pukk. Hele byggeprosessen var jo også en stor naturopplevelse. På dager med dårlig vær kunne det være ganske heftig, men vi hadde også deilige sommerdager her ute på holmene, sier Pladsen

Det kan være heftig vær på veien som snor seg rett ut i havet. Bildet er fra da uværet "Finn" ti 2004. Foto Rolf Jarle Ødegaard, Scanpix
Det kan være heftig vær på veien som snor seg rett ut i havet. Bildet er fra da uværet "Finn" ti 2004. Foto Rolf Jarle Ødegaard, Scanpix

En av verdens vakreste veier

Senest i februar 2017 kom det lovord fra internasjonalt hold. «En av verdens ti vakreste bilturer» skrev CNN.

Atlanterhavsveien er også blitt til en av Norges nasjonale Turistveier, og om sommeren er det fullt på parkeringsplassene langs veien gjerne både på finværsdager og mer værharde dager.

– Jeg skjønte det allerede da vi startet prosjektet og kjørte rundt her med båt og planla traseen, at dette kom til å bli en helt spesiell vei, sier Pladsen.

Kåret til århundrets byggeprosjekt

Atlanterhavsveien er blant annet kåret til århundrets norske byggeprosjekt. Til utdelingen av prisen, som ble gitt i 20015, kom kronprinsen, samferdselsministeren og andre storheter. Selv satt Pladsen i syden på ferie.

– Det var en av de få gangene jeg var på utenlandstur. Plutselig ringte veidirektøren og sa vi hadde vunnet og ville ha meg til å komme til utdelingen. Jeg kunne altså møtt kronprinsen. Men jeg har vært med på så mange markeringer med denne veien. Særlig åpningen kommer jeg ikke til å glemme, folkemengden som jublet og vi som hadde laget veien ble behandlet som superstjerner. Det var veldig spesielt og gøy, sier Pladsen og smiler.

Kronprins Haakon (til venstre) deler ut prisen for århundrets byggverk til veidirektør Olav Søfteland, ordfører i Averøy kommune, Kjell Magne Sandø, og ordfører i Eide kommune, Arnfinn Storvik, for Atlanterhavsveien. Foto: Erlend Aas / SCANPIX .
Kronprins Haakon (til venstre) deler ut prisen for århundrets byggverk til veidirektør Olav Søfteland, ordfører i Averøy kommune, Kjell Magne Sandø, og ordfører i Eide kommune, Arnfinn Storvik, for Atlanterhavsveien. Foto: Erlend Aas / SCANPIX .