Volkswagen ID.R med ny elektrisk rekord på Nürburgring racerbane. Foto: Volkswagen
Volkswagen ID.R med ny elektrisk rekord på Nürburgring racerbane. Foto: Volkswagen

Volkswagens ingeniører har nådd milepel på el-bilfronten

Denne bilen har kjørt den raskeste utslippsfrie runden noen gang rundt verdens mest krevende racerbane.

Publisert   Sist oppdatert

Med to elektromotorer på til sammen 680 hk (500 kW), har bilen ID.R kjørt Nürburgring Nordschleife på 6:05,336 minutter – Det er over 40 sekunder raskere enn noen annen elektrisk bil tidligere har klart.

VW ID.R

  • Har har to elmotorer som yter 500 kW/650 Nm.
  • Veier under 1.100 kilo.
  • Klarer null til hundre kilometer i timen på 2,25 sekunder.
  • Gjennomsnittshastigheten på runden endte på imponerende 204,96 kilometer i timen.

KILDE: Volkswagen

Volkswagen mener rekorden demonstrert det store ytelsespotensialet elektrifisering gir. Dette er deres tredje rekord på kort tid for el-sportsbil.

– Rekorden er et resultat av omfattende forberedelser fra våre ingeniører, strålende innsats fra hele teamet under testkjøringene, og en perfekt førerprestasjon av Romain Dumas, sier Sven Smeets, direktør for Volkswagen Motorsport i en pressemelding.

Spesialtilpasset banen

Etter rekordene i Pikes Peak og på Goodwood, har Volkswagen Motorsport brukt de siste fem månedene på omfattende videreutvikling for å tilpasse bilen til de spesielle utfordringene på Nürburgring Nordschleife.

– Aerodynamikken justert for høyere toppfart, med mindre maksimalt marktrykk, forklarer teknisk sjef Francois-Xavier Demaison.

FOTO: Bildagentur Kräling/Volkswagen
FOTO: Bildagentur Kräling/Volkswagen

PR-verdi

Volkswagen har hele tiden vært åpen om at utviklingen av el-sportsbiler i stor grad dreier seg om PR, samtidig som utviklingen gir dem større teknisk kompetanse og innsikt.

– Det har alltid vært slik at folk flest har kunnet nyte godt av utvikling som blir gjort i forbindelse med motorsport, og slik vil det også være for framtidige ID-modeller. Dette er definitivt en lakmustest for elektriske drivlinjer, sa utviklingsdirektør Frank Welsch i forkant av Pikes Peak, ifølge Teknisk Ukeblad.